Oktatási Portál - Szállítmányozás

2016-'20.

Szállítmányozási gyakorlat

Menetlevél

Belföldi fuvarozás esetén rendelet írja elő a menetlevél kötelező használatát. 261/2011-es kormányrendelet határozza meg, a fuvarlevélre és a menetlevélre vonatkozó követelményeket. Menetlevél szükséges a saját számlás közúti áruszállítást végző teherjármű és saját számlás személyszállítást végző autóbusz esetén.

A menetlevél kötelező adattartama:
 - a gépkocsivezető(k) neve(i), azonosító száma(i)
 - a gépkocsi és pótkocsi forgalmi rendszáma, tipusa(i)
 - az áru megnevezése, tömege
 - járatteljesítés adatai: km óra állása, megállások helyei, az üres és rakott km-ek száma, az érkezés és indulás ideje.

A menetlevél szigorú számadású, sorszámozott okmány, hiteles bizonylatnak tekinthető ezért azt eseményszerűen kell vezetni. A menetlevél lehet az alapja a bér, a prémium, a napidíj, az üzemanyag, a fuvardíj elszámolásának is.

Számítások:
 - átlagos menetsebesség
 - súlyozott átlagolás
 - átlagos forgalmi/üzemi sebesség
 - állásidő, menetidő, összes idő
 - rakott km, összes km
 - menetidő tényező
 - futáskihasználási tényező
 - raksúlytonna-kilométer (RTKM)
 - tehergépkocsi áruszállítási munkája (ÁTKM)
 - tehergépkocsi napi dinamikus teherbírása
 - dinamikus teherbírás kihasználási %, azaz a terhelési tényező
 - kihasználási %

Menetlevél minta:
Menetlevél (Word):
Menetlevélszámítás (párkereső):

 FUVARLEVELEK

Vasúti fuvarozás

I. A COTIF/CIM lényege:
 - meghatározza a fuvarozási szerződés feltételeit
 - foglalkozik az áru feladásának módozataival
 - meghatározza a fuvarozási határidőt
 - szól a fuvarozás során alkalmazandó díjszabásokról a fuvardíjak felszámolásáról és megfizetéséről
 - rögzíti a vasút felelősségét, annak mérték és felelősség alól esetleges mentesülés eseteit
 - előírja a vasutak egymásközti fuvardíj elszámolás módját
 - felsorolja, hogy ki, mikor, milyen módon változtathatja meg a fuvarozási szerződést
 - a reklamációk, keresetek esetére meghatározza azok formáját, okmányait. Foglakozik a megállapodás során felmerült viták peres úton való rendezésére illetékes bíróságokkal

Bérmentesítés a Nemzetközi forgalomban:
Bérmentesítésnek a díjszabásban meghatározott fuvar és mellékdíjak, valamint a pótlékok együttes összegének (fuvarköltség) megfizetését nevezzük.
A bérmentesítési előírások megadására a fuvarlevél 20. rovata szolgál. Ez egy olyan nyilatkozat, melynek jogi vonzata van, vagyis ebbe a rovatba javítást nem lehet alkalmazni.
Minden olyan esetben, amikor a feladó olyan mellékköltségek fizetését is vállalta, melyek a fuvarozásban résztvevő más vasutak vonalain merülnek fel, és az előre nem meghatározható, csatolni kell a fuvarlevélhez a Bérmentesítési számlát.
Ez végig kíséri az árut, erre vezetik rá a vasutak a költségeiket, majd visszaküldik a feladási vasútnak, aki beszedi a feladótól.
A fuvarlevél 28. rovatát kell alkalmazni akkor, amikor a feladó utánvéttel terheli meg a vevőt, címzettet. Ez egy olyan pénzbeszedési megbízás, amelyet a vasút díjazás ellenében magára vállal, és az árut akkor szolgáltatja ki, amikor az átvevő a fizetési kötelezettségének eleget tesz.

A vasúti árufuvarozás üzemvitele (sorrendiség):
Fuvarlevél minta (COTIF/CIM):
Vasúti kódok:
Statisztikai számok:
Utólagos rendelkezés:
A feladó nyilatkozatai (7. rovat):
NHM (MS Excel):

II. SZMGSZ
Az SZMGSZ sajátosságai:
Fuvarlevél minta (SZMGSZ):
Záhony jelentősége:

Közúti fuvarozás

I. Nemzetközi közúti fuvarokmány / CMR fuvarlevél
A feladó által kiállított árukísérő dokumentum. Bizonyítja a fuvarozási szerződés megkötését, igazolja annak tartalmát, és a feladótól történő átvételkor, és a címzetthez történő kiszállításkor átvételi elismervényként is szolgál.

A fuvarozási szerződés fogalma:
Fuvarozási szerződés alapján a fuvarozó díjazás ellenében köteles a küldeményt rendeltetési helyére továbbítani és a címzettnek kiszolgáltatni.

A jogviszony tárgya:
a, A szolgáltatás, amelyet a kötelezett árutovábbítás eredményét létrehozza, vagyis a küldemény megérkezik a rendeltetési helyre.
b, A fuvarozót fokozott megőrzési (custodia) kötelezettség is terheli: felel minden kárért, amely a fuvarozás tartama alatt a küldeményben bekövetkezik.

Fuvarlevél minta (CMR):
A fuvarozó fentartásai és bejegyzései (18. rovat):
Feladatok (vasút, közút):
A CMR alkalmazása:
Vezetési idő:

II. Gyűjtőszállítmányozás
A kereskedelemben gyakran szükség van olyan áruk fuvarozására, szállítmányozására, melyek nem töltenének meg egy-egy fuvareszközt sem. A gyűjtőforgalom azonos irányba feladott, egy fuvareszközt megtölteni nem képes áruk továbbítása céljából szervezett összetett tevékenység, mely magában foglalja az áruk begyűjtését, fuvarozás előtti őrzését (raktározását), fuvarozását, tárolását, szétosztását, valamint az e folyamat során nélkülözhetetlen hatósági kezeléseket. A díjszabás alapja 1 m3 = 330 kg.

Gyűjtőfuvarozás során a raktérbe nagymennyiségű, különböző csomagolású áru kerül. Ennek darabszámát, csomagolását számszerűen követni szinte lehetetlen. Ilyenkor a CMR mellé külön un. „ládalistát” készítenek a felrakott árukról. Az áru átvétele és kiszolgáltatása ilyen esetben a ládalista alapján történik. A CMR 6-9-es rovatába pedig az alábbi bejegyzés kerül: "xxx db colli gyűjtőáru" (németül: xxx Stüch colli Sammelgut).

Gyűjtő szállítmányozás (sorrendiség):
1. Feladat
2. Feladat
3. Feladat
4. Feladat

Légi fuvarozás

A nemzetközi légi áruszállítás díjszabásait az IATA (International Air Transport Assotiation, Nemzetközi Légi Fuvarozási Szövetség) határozza meg az egyes tag légitársaságok javaslatai alapján, és azok az egyes nemzeti hatóságok jóváhagyásával lépnek életbe. A szövetség a világot tarifális szempontból három övezetre osztja, amelyeken belül úgynevezett alövezetek találhatók (pl.: AREA 2: Európa, Közép-Kelet és Afrika). A légi fuvardíjak kalkulálásánál az esetleges övezethatár átlépések jelentősen növelhetik a fuvardíj összegének nagyságát. A fuvardíjak alapját képező díjtételeket mindig az adott ország pénznemében, a küldemény 1 kg tömegére határozzák meg.

A meghirdetett díjtételek az 1 kg = 6 dm3 terjedelmet meg nem haladó küldeményekre vonatkoznak. Amennyiben az ezen összefüggés alapján számított tömeg magasabb a mért tömegnél, akkor az úgynevezett számított tömeget kell a díjszámítás alapjául venni. Ennek oka, hogy a nagyon könnyű, de nagy terjedelmű küldemények ne okozzanak bevételkiesést a légitársaságnak.

A légi fuvarozás díjszabásainak típusai:
 - Minimum fuvardíj (M)
 - Általános díjszabás (GCR = General Cargo Rate):
     + Normál díjtételek (N): 45 kg-ig alkalmazott díjtételek.
     + Mennyiségi díjtételek (Q): 45; 100; 300 kg súlykategóriákra vonatkozó kedvezményes díjtételek.
 - Osztálydíjszabás (CR = Class Rate)
 - Áru specifikus díjszabás (SCR = Specific Commodity Rate)
 - Egységrakományok díjszabása (ULD Rate = United Load Device Rate)

Egyes relációkban további ún. súlytöréspontok segíthetik a nagyobb küldemények gazdaságos légifuvarozását, úgymint 100 kg, 300 kg, 500 kg, 1000 kg.

Mellékdíjak (Other Charges):
 - A légi társaságnak járó mellékdíjak (Carrier):
     + üzemanyag felár (FSC, fuel surcharge, mért tömeg után)
     + biztonsági felár (EHC, mért tömeg után)
 - Szállítmányozónak járó mellékdíjak (Agent):
     + befuvaroztatási díj a reptérre (PVA)
     + reptéri kezelési költség (CHA, Sávos, tömegtől függ.)
     + fuvarlevél kiállítása (AWA)
     + kommunikációs költség (MAA)
     + biztosítási prémium (INA)

Légi fuvarlevél (AWB):
Légiforgalmi irányító központ (kirakó):
Mellékdíjak (csoportosítás):
Valós idejű légi járművek követése:
AIRbility:
Hungaro Control weblapja:
Friss hírek:

Vízi fuvarozás

Tananyag:
Tengeri fuvarlevél (B/L):
Valós idejű vízi járművek követése:
A vízi közlekedés jellemzői (csoportosítás):
A vízi közlekedés jellege (igaz/hamis):
Jelentéstartalom (párkereső):

Klauzulák, paritások

Tananyag:
Paritások (csoportosítás):
INCOTERMS 2000
INCOTERMS 2010
Link:

Üzleti kommunikáció

Üzleti kommunikáció gyakorlat jegyzet:

Kommunikáció:
  - Általános modell
  - A kommunikáció alapjai
  - A kommunikáció tényezői és funkciói
  - A kommunikáció jellemzői
  - A kommunikáció cél-típusai
  - Kommunikáció szóban és írásban
  - A kommunikáció csatornái (SzT)
  - A non verbális kommunikáció elemei (SzT)
  - A non verbális kommunikáció
  - Az online kommunikáció előnyei és hátrányai

Üzleti kommunikáció:
  - Fogalmak I.
  - Fogalmak II.
  - Vezetői stílusok
  - Ajándékozás
  - A tárgyalás szakaszai (SzT)

Játékos feladatok

Szállítmányozási folyamat (gondolattérkép):
Alapfogalmak (memória):
Egységrakomány-képzés (párkereső):

 

Szállítmányozási
gyakorlat

 

 

 

 

Copyright Sz.Tamas